Izolujte svůj obytný vůz jako profesionál
K-Flex H DUCT je moderní izolační materiál na bázi syntetického kaučuku, který je ideální pro izolace různých povrchů. Oproti tradičním izolačním materiálům se vyznačuje strukturou uzavřených buněk, což mu zajišťuje nenasákavost a výborné tepelně i zvukově izolační vlastnosti i při tenké vrstvě. Díky antivibračním schopnostem není nutné používat těžké bitumenové/asfaltové pláty, a tloušťka alespoň 20 mm zajistí dokonalé odhlučnění vozidla.
JAKOU VYBRAT TLOUŠŤKU?
-
15–25 mm – Vhodná na strop a stěny v našich běžných klimatických podmínkách.
-
15 mm – Ideální na podlahu, aby se izolace pohodlně vešla mezi konstrukční latě podlahového roštu.
-
6–12 mm – Doporučeno pro obytná vozidla, kde je nutné šetřit každý gram. Tento kompromis znamená větší tepelé ztráty, ale prostor vytopíte rychle.
-
30 mm nebo dvě vrstvy – Používá se při cestách do extrémních podmínek, jako jsou polární oblasti nebo rovník.
Tloušťka 30 mm či lepení dvou vrstev na sebe se vyplatí pouze pokud plánujete vyrazit do extrémních podmínek, jako jsou oblasti rovníku či polární kruh. Ani takto tlustá izolace však nezabrání tomu, aby se váš vůz na přímém slunci rozpálil. Po ránu vám ale poskytne pár hodin navíc, než se vzduch uvnitř začne zahřívat. V našich běžných podmínkách vám vystačí tloušťka 15 - 25 mm. Na podlahu doporučujeme tloušťku 15 mm, aby se izolace bez problému vešla mezi konstrukční latě tvořící podlahový rošt. Tloušťku 6 - 12 mm využijete v obytných vozech, kde potřebujete ušetřit každý gram. V tomto případě počítejte s tím, že vás horko vyžene z postele o trochu dříve. V zimě takto malý prostor vytopíte poměrně rychle bez ohledu na tloušťku izolace (ale s tenčí izolací budete mít samozřejmě větší tepelné ztráty).
TIP: V našich vestavbách obvykle používáme tloušťku 15 - 25 mm na strop a stěny, 15 mm na podlahu a 6 - 10 mm na přelepení bočních sloupků a nosníků.
INSTALACE:
1) Příprava povrchu:
- Odstraňte mastnotu a mazut tvořený z provozu vozidla pomocí ředidla C6000 a papírových nebo látkových utěrek. (tento bod můžeme přeskočit u nových vozidel)
- Pomocí brusné houbičky (zrnitost nad 120) nebo brusného rouna narušte strukturu laku na všech plochách, které chceme izolovat.
Prostory prahů a lemů necháme bez zásahu. Jejich ochrana bude následovat v pozdějším bodě č. 8. Tato místa tedy necháme přibližně 10 cm od spodní hrany volná a v případě, že má vozidlo kotvení bočních plastů skrz karoserii, vynecháme izolaci až po tuto výšku. | ![]() |
Narušení struktury poznáte tak, že se původní lak přestane lesknout. POZOR, cílem je pouze zdrsnit povrch laku, nikoli se probrousit až na samotný plech! | ![]() |
2) Odstranění prachu:
- Použijte opět ředidlo C6000 k odstranění prachu z broušení.
3) Příprava izolačních pásů:
- Nařezejte K-Flex na rozměry tak, aby zakryl celou plochu bez nosníků. Nosníky necháváme v této fázi bez zásahu.
Dbáme na přesnost výřezu tak, aby K-flex pokryl celou plochu bez mezer, které se pak složitě dotěsňují. V případě, že je K-flex větší než plocha, tak jej zařízneme. |
|
U plechu s profily přidáváme na každý profil cca +1,5cm. Tímto způsobem Vám nebude při dolepování chybět několikacentimetrový kus. Platí pro standardní profily na střeše a podlaze. | ![]() |
4) Aplikace lepidla K414:
-
Za pomoci válečku nebo štětce naneste lepidlo na obě lepené plochy, nechte zavadnout (cca 2 minuty) a poté instalujte K-Flex. Nepoužívejte jiná lepidla – K414 je optimalizováno pro vyšší teplotní odolnost.
Nenanášejte lepidlo K414 na více ploch najednou. Dojde k jeho zaschnutí a celý proces budete muset opakovat. | ![]() |
5) Přelepení spojů:
- Napojení jednotlivých částí K-Flexu přelepte hliníkovou páskou. Použijte kvalitní hliníkovou pásku, nikoli levné imitace. (lesknou jako hliník, ale jedná se o klasickou lepicí pásku)
6) Dutiny:
- Všechna místa, která nepokryje K-Flex vystříkáme konzervačním voskem INCOAT ML. Pokud jste přesvědčeni, že potřebujete teplotně izolovat i dutiny, učiňte tak pouze v horní části vozidla (ve střešních nosnících) a použijte k tomu 2K izolační pěnu. Dutiny na stěnách a dveřích neizolujte, zabránili byste tím odtoku zkondenzované vody do odtokových kanálků.
7) Zbývající volná místa (sloupky, nosníky) izolujeme až poté, co ke karoserii připevníme kotevní body pro nábytek a vybavení.
8) Ochrana prahů:
- Na začátku návodu jsme se zmínili o vynechání izolace v prazích vozidla. Tyto prostory ochráníme několika nánosy antikorozního a penetračního nástřiku Incoat ML
PROČ POUŽÍVAT LEPIDLO K414, KDYŽ JE TATO IZOLACE SAMOLEPICÍ?
K-flex je výrobek určený pro vzduchotechniku a do obytných vozidel se začal používat pro jeho skvělé tepelně a zvukově izolační vlastnosti. Další výhodou je nenasákavost, velká odolnost a jednoduchá manipulace. K-Flex nahradil zastaralý způsob izolací netkanou textilií, dodnes používaných u některých renomovaných výrobců vozidel.
Problém ale nastává v letním období, kde díky obrácenému systému lepení (u vzduchotechniky je lepená strana chráněna samotnou izolací proti vnějším vlivům a u vozidel je lepená strana v přímém kontaktu s vnějšími vlivy). Samolepící vrstva odolává teplotám do 40°C, poté dojde ke ztrátě adheze a K-flex se pod vlastní vahou a teplotní roztažností sám odlepí a tudíž nebude fungovat. Při použití lepidla K414 dojde ke zvýšení teplotní odolnosti na 80-90°C, což je při letních teplotách, kdy karoserie dosahuje teploty cca 60°C, dostatečné. Lepidlo K414 je určené přímo k této aplikaci a nedoporučujeme používat jiná lepidla na podobné bázi, kde jsme při testování nedosáhli zdaleka tak dobrých výsledků.
PRAHY: PROČ SE TENTO PROSTOR NEIZOLUJE, ALE POUZE OCHRAŇUJE PROTI KOROZI?
Vozidlo samo o sobě není difúzně uzavřený celek. Výrobci vozidel počítají s kondenzací vody na vnitřním povrchu karoserie, která pak stéká do nejnižšího místa, tedy k prahům vozidla a odtud otvory ven. Toto místo je kritické pro vznik koroze a lze jej ochránit antikorozními vosky, jako je Incoat ML. Pokud v tomto místě nanesete izolaci až do spodní části nebo v nejhorším případě vypěníte, zabráníte odvodu kondenzátu ven z vozidla a kromě dřívějšího korodování se dočkáte tvorby plísní a hub.
Čím to ještě zhorším? Viděl jsem spousty článků a návodů, jak vyzrát nad touto problematikou prostřednictvím parotěsné fólie. I kdyby toto bylo řešení, nikdo z lidí neprovedl její správnou instalaci. Navíc, vozidlo má přetlakové klapky, které při zavření dveří ochrání naše ušní bubínky a dovolí při zapnutém topení či klimatizaci odvádět vzduch ven z interiéru. I tato místa pouští vlhkost do karoserie vozidla. V případě, že nainstalujete parotěsnou zábranu, vlhkost bude snadno vstupovat do vnitřní části, ale těžko odcházet pryč.
Proč zvolit K-Flex H DUCT?
-
Tepelně a zvukově izolační vlastnosti: Skvěle funguje i při malé tloušťce.
-
Nenasákavost: Oproti minerálním vatám či polystyrenu nehrozí absorpce vlhkosti.
-
Odolnost a jednoduchá manipulace: Nenáročné na instalaci i údržbu.
K-Flex H DUCT je ideální volbou pro každého, kdo hledá spolehlivou a dlouhodobě funkční izolaci pro obytné vozy. Díky svým vlastnostem minimalizuje tepelné ztráty a zajišťuje pohodlí i v extrémních podmínkách.